Fem vinkler på sammenspils-pædagogik

Som underviser i sammenspil kan man let forfalde til at bruge den samme metode hele tiden – og hvis den virker, er det vel fint nok, eller…?

Mortens grundtanke er, at det er vigtigt at kunne variere metodikken i sammenspilsundervisning, bl.a. for at tilgodese elevernes spidskompetencer og for at stimulere deres mindre stærke sider. Mennesker lærer på forskellige måder.

Hvordan kan vi – i sammenspil – træne vores elever i musikalsk grundstof som:

  • gehørsspil
  • nodelæsning
  • harmonik
  • groove/swing
  • formsans

Morten Nordal har ikke opfundet de 5 metoder som han skal afprøve på og med deltagerne, men som en del af et pædagogisk udviklings-projekt på Syddansk Musikkonservatorium har han sat 5 metoder i system.

I workshoppen indstuderer vi 4-5 forskellige numre, der anvender hver sin metode. De er primært rettet mod musikskole-talentlinjer og MGK.

Medbring gerne dit eget instrument – men forvent at spille et andet…..

Morten Nordal underviser på Syddansk Musikkonservatorium i hovedfag (guitar), sammenspil, rotation samt pædagogiske fag (hovedfagspædagogik, sammenspilspædædagogik og instrumental didaktik).

Han har blandt mange andre spillet med: Stacy Kent, Lars Jansson, Palle Mikkelborg-Helen Davis, Nikolaj Benzon, Cæcilie Nordby, The Orchestra, Tiptoe Bigband, Odense Symfoniorkester, Superfly og en lang række danske sang-solister.

Kåret til Årets Fynske Jazzmusiker 2002.

primavista for guitarister (MUFO) på www.nordalbrothers.com en web-baseret undervisningsportal